Unit Kualiti
SKOP PERKHIDMATAN
Polisi ini akan digunapakai oleh semua Ketua Jabatan / Ketua Unit Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah. Fungsi utama Unit Kualiti adalah:
- Mengawasi perlaksanaan dan memantau semua aktiviti- aktiviti peningkatan kualiti.
- Membantu atau membimbing penyelaras baru bagi memulakan program aktiviti kualiti.
- Menjadi sumber rujukan dalam memberi maklumat mengenai aktiviti peningkatan kualiti dalam hospital.
- Sebagai sekateriat untuk pengumpulan laporan- laporan aktiviti di hospital.
- Memastikan laporan-laporan yang dihantar mengikut tarikh yang telah ditetapkan serta membantu dalam penyediaan laporan atau maklumbalas tahunan yang berkaitan dengan kualiti seperti yang telah ditetapkan oleh JKNS/KKM.
- Mengenalpasti dan menganalisa pencapaian semua aktiviti peningkatan kualiti melalui laporan “shortfall in quality (SIQ)” dan tindakan penambahbaikan yang telah diambil.
- Bekerjasama dengan unit/wad untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan dan masyarakat supaya keperluan serta kehendak pelanggan dipenuhi.
1 |
MS ISO 9001:2015 |
2 |
Akreditasi |
3 |
Kajian Kepuasan Pelanggan |
4 |
Hospital Performance Indicator Approach/Key Performance Indicator |
5 |
Incident Reporting |
6 |
Clinical Practice Guideline (CPG) |
7 |
Credentialing & Privileging (C&P) |
8 |
Baby Friendly & Husband Friendly |
9 |
KIK |
10 |
Kaunter Perkhidmatan Pelanggan |
11 |
EKSA (Ekosistem Kondusif Sektor Awam)/5s |
12 |
Patient Safety Goal |
13 |
Martenal Mortality Rate (MMR) |
14 |
Peri-Operative Mortality Review (POMR) |
15 |
Peri-Natal Mortality Reviiew (PNMR) |
16 |
QAP-Quality Assurance Programme /HSA-Hospital Spesific Approach |
17 |
Inovasi |
18 |
CRC-Clinical Research Centre |
19 |
HACCP-Hazard Analysis And Critical Control Point |
20 |
Piagam Pelanggan |
21 |
Renal Registry |
22 |
OSHA-Occupational Safety & Health |
23 |
Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) |
24 |
Taman Terapeutik |
25 |
Budaya Korporat |
26 |
Aduan Awam |