Unit Kualiti
SKOP PERKHIDMATAN
Polisi ini akan digunapakai oleh semua Ketua Jabatan / Ketua Unit Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah. Fungsi utama Unit Kualiti adalah:
- Mengawasi perlaksanaan dan memantau semua aktiviti- aktiviti peningkatan kualiti.
- Membantu atau membimbing penyelaras baru bagi memulakan program aktiviti kualiti.
- Menjadi sumber rujukan dalam memberi maklumat mengenai aktiviti peningkatan kualiti dalam hospital.
- Sebagai sekateriat untuk pengumpulan laporan- laporan aktiviti di hospital.
- Memastikan laporan-laporan yang dihantar mengikut tarikh yang telah ditetapkan serta membantu dalam penyediaan laporan atau maklumbalas tahunan yang berkaitan dengan kualiti seperti yang telah ditetapkan oleh JKNS/KKM.
- Mengenalpasti dan menganalisa pencapaian semua aktiviti peningkatan kualiti melalui laporan “shortfall in quality (SIQ)” dan tindakan penambahbaikan yang telah diambil.
- Bekerjasama dengan unit/wad untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan dan masyarakat supaya keperluan serta kehendak pelanggan dipenuhi.
| 1 | MS ISO 9001:2015 | 
| 2 | Akreditasi | 
| 3 | Kajian Kepuasan Pelanggan | 
| 4 | Hospital Performance Indicator Approach/Key Performance Indicator | 
| 5 | Incident Reporting | 
| 6 | Clinical Practice Guideline (CPG) | 
| 7 | Credentialing & Privileging (C&P) | 
| 8 | Baby Friendly & Husband Friendly | 
| 9 | KIK | 
| 10 | Kaunter Perkhidmatan Pelanggan | 
| 11 | EKSA (Ekosistem Kondusif Sektor Awam)/5s | 
| 12 | Patient Safety Goal | 
| 13 | Martenal Mortality Rate (MMR) | 
| 14 | Peri-Operative Mortality Review (POMR) | 
| 15 | Peri-Natal Mortality Reviiew (PNMR) | 
| 16 | QAP-Quality Assurance Programme /HSA-Hospital Spesific Approach | 
| 17 | Inovasi | 
| 18 | CRC-Clinical Research Centre | 
| 19 | HACCP-Hazard Analysis And Critical Control Point | 
| 20 | Piagam Pelanggan | 
| 21 | Renal Registry | 
| 22 | OSHA-Occupational Safety & Health | 
| 23 | Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) | 
| 24 | Taman Terapeutik | 
| 25 | Budaya Korporat | 
| 26 | Aduan Awam | 
